Du sover, som du spiser

En lille ostehaps på sengekanten? En kop kaffe? Resten af en pose chips? En drink? Et glas varm mælk? Er det hele lige godt, lige meget eller alt for meget? Her er lidt om kost og søvn.

Mad _paa _sengen

Er det en god idé at spise og drikke lige før sengetid? Skal jeg gå i seng på tom mave, fyldt mave eller midt imellem? Spørgsmålene falder som byger her, for hånden på hjertet: Kommer du ikke i tvivl, hvis vi vækker dig midt om natten og spørger om sammenhængen mellem kost og søvn?

Spis, drik og vær glad

Lad os tage fat om det, der står helt fast: Forbindelsen mellem, hvad du spiser før sengetid, og hvordan du sover, er helt klar. Lige så klar som forbindelsen er mellem kost, motion og søvn.

Så nok kan man henvise til det gamle mundheld »Spis, drik og vær glad«, men det er altså ikke ligegyldigt, hvad du spiser og drikker, hvis du vil sove godt. Og sover du ikke godt, er du næppe ret glad.

Lækkerbid på sengekanten

Det er ikke noget tosset idé med en lille lækkerbid før sengetid, hvis du har svært ved at falde i søvn. Læg lige mærke til ordet lille. Det lille måltid på sengekanten kan være godt for fordøjelsessystemet. Skovler du derimod ind, er det ingen hjælp til Ole Lukøje.

Så altså: Ingen chips. Ingen burgere. Ingen tung og fed mad op til sengetid. En kop kaffe er heller ikke befordrende for søvn. Det gælder i øvrigt også te, cola og chokolade. Selv små mængder koffein forstyrrer nemlig søvnen.

Jamen, proteiner så?

I løbet af dagen er det vigtigt at få godt med proteiner. Det er det ikke op til sengetid, for proteiner indeholder stoffer, der får aktiviteten i hjernen til at stige. Og det er jo ikke lige det, den skal, når der skal soves.

Krydret mad er heller ikke en søvnfremmer. Så er det bedre med en kiks eller lidt ost. Er du til det krydrede, så spis mindst tre-fire timer, før du gerne vil sove.

Den varme mælk

Varm mælk inden sengetid kan hjælpe dig med at falde i søvnVi har været omkring det før: Den varme mælk. Det gamle husråd om, at et glas varm mælk med honning er godt at falde i søvn på. Og den er god nok. Mælkeprodukter indeholder nemlig et stof, der er med til at fremme søvn. Det samme gør honning, fjerkræ, bananer og havre.

Men hvis nu lysten til en rigtig drink er større end til mælk - kan det ene så ikke være lige så godt som det andet? Måske - måske ikke. Alkohol kan godt virke søvndyssende, men kan også skabe urolig søvn.

Naturlig træthed

Frugt eller en snack med c-vitamin inden sengetid kan være med til at sikre bedre søvnEn række næringsstoffer er gode til at sikre bedre søvn. Det har et kost-og-søvn-forsøg med 4.500 deltagere vist. Forsøget viste, at man kan spise sig til en mere naturlig træthed.

Et par nøgleord i den sammenhæng er C-vitaminer, antioxidanten lycopen, selen og kulhydrater. Der er lycopen i vandmeloner, tomater og røde grapefrugter. Der er selen i tun, torsk, skaldyr, nødder, solsikkefrø og nødder. Og C-vitaminer i grøntsager og frugt. Ja - og så selvfølgelig i C-vitaminpiller.

Kilder:  klogkost.dk, q.dk

Læs også:

8 grunde til at søvn slanker >>
Ny tidsregning for søvn - så meget skal du sove >>
Hvordan falder man i søvn >>