Book en samtale med en af vores senge-rådgivere

Kom ned i en af vores mange butikker og få en snak med vores dygtige rådgivere. Sammen kan i finde den seng, der passer præcis til dig.

Hvordan lys i soveværelset påvirker din søvn

Lyset er en sand livgiver, men kan lys påvirke din søvn? For er der ikke noget om, at det er bedst at sove i mørke – eller er det mon bare en skrøne? Læs med her, og find ud af, hvordan de lyse aftener og ditto morgener påvirker din søvnrytme. Så er du rustet til en forhåbentlig lang og lys sommer – i udhvilet tilstand.

Lys og søvn

Forskere har fundet ud af, at vi generelt sover i kortere tid om sommeren. Det skyldes dels den øgede mængde lys, dels den ekstra energi, mange oplever at have, når de lyse aftener kommer tilbage efter mange måneder i mørke. Men selv om det kan virke mystisk, påvirker den mindre mængde søvn os ikke synderligt i forhold til, hvor udhvilede vi føler os.

Men selv om kroppen tilsyneladende kan klare sig med lidt mindre søvn om sommeren, kan det være vanskeligt at få sovet nok i de lyse måneder. Og det skyldes paradoksalt nok solen og lyset – altså det selvsamme, som giver os en øget mængde energi.

Melatonin - søvnens hjælper

Helt teknisk, så fungerer kroppen på den måde, at den producerer hormonet melatonin, mens vi sover. Såfremt vi sover i mørke, altså. Hormonet fungerer som en slags reparationsmiddel, der får kroppen til at slappe af, og efterhånden som natten viger for dagen, og der bliver lysere i soveværelset, stopper produktionen af melatonin. Det er bl.a. derfor, vi vågner, når det bliver lyst.

Om sommeren bliver det imidlertid lyst meget tidligt, så hvis dit soveværelse er meget udsat for lys – fx hvis du ikke har gardiner – begynder kroppen allerede at vågne, når klokken bliver 4 eller 5. Med mindre du går usædvanligt tidligt i seng, er det de færreste, der kan holde til at vågne så tidligt gennem længere tid. Måske er du heldig, at du falder i søvn igen, men søvn i lyse rum er mere overfladisk, end hvis du sover i mørke.

Jo mørkere, jo bedre

Florlette gardiner – eller måske slet ingen gardiner – er både æstetisk og moderne. Boligen skal være lys, og i mange nyere byggerier er der glaspartier fra gulv til loft i mange af hjemmets rum. Soveværelset bør imidlertid være en undtagelse; Anskaf tunge gardiner, fx mørklægningsgardiner, og sørg for, at rummet kan blive helt mørkt. Sørg også for, at alt lys er slukket, når du lægger dig til at sove – selv lys fra lamper, tv, telefoner, mv. kan forstyrre din søvn og kroppens produktion af melatonin. Sovebriller kan også være en mulighed.

God søvnrytme og højere livskvalitet

Det er nok for meget forlangt, at vi følger døgnets rytme. Der er formentlig ikke mange, der er interesserede i at gå i seng ved 17-tiden om vinteren, men du kan med fordel gå lidt tidligere i seng om vinteren og lidt senere om sommeren.

En god søvnrytme – og nok søvn – er vigtigt for, at vi kan begå os i dagligdagen. Tænke sammenhængende tanker, formulere os og koncentrere os. Og i det hele taget leve og have det godt. Selv om de lyse morgener (eller aftener) kan lokke os til at sove færre timer end normalt, er det vigtigt at afsætte tid til at få sovet nok. På den måde skåner du både krop og sind og sænker risikoen for at blive stresset og komme i mental ubalance.


Kilder: Alive.dk, Sleepfoundation.org