<

Hvad kan du gøre for at forbedre din søvn?

Som hovedregel skal man sørge for at have en god seng som passer til dig. Her spiller både størrelse, madrastype og sengeklæder ind. Det er derfor vigtigt at få den rigtige vejledning, når du skal købe en ny seng, da sengen er det vigtigste værktøj til at få en god nats søvn. Sørg også altid for at soveværelset har en passende temperatur og luftfugtughed.

Herunder giver vi dig 7 nemme tips til at få en bedre nattesøvn.

1: Et varmt bad

Umiddelbart inden du lægger dig kan et varmt bad også være søvnfremkaldende, og få din krop til at slappe af, således at du nemmere kan falde i søvn.

2: Mad

Undgå store måltider, energi-fremkaldende drikkevarer og andre stimulanser inden du går i seng. Du skal dog ikke gå sulten i seng. Skulle sulten komme inden du skal sove, så tag et lille mellemmåltid gerne med noget varmt at drikke for eksempel beroligende te eller varm mælk.

3: Stå op

Hvis du ikke kan sove, eller vågner og ikke kan falde i søvn igen, så stå op. Læs en bog eller løs en kryds- og tværs. Når du føler dig søvnig kan du gå tilbage til sengen igen.

4: Søvn og sex

Sengen er hovedsagelig kun til søvn og sex, undgå derfor andre aktiviteter i sengen, således at sengen ikke forbindes med andet.

5: Fald til ro

Undgå voldsom fysisk aktivitet umiddelbart inden du vil lægge dig, da din krop vil have svært ved at falde til ro. Læg hellere træningen et par timer inden du planlægger at gå i seng.

6: Musik

Du kan forsøge med forskellige afspændingsteknikker, eller lyt til stille beroligende musik som du kan lide. Sørg for at have et apparat, som slukker af sig selv efter en vis tid, hvis du har en tendens til at falde i søvn til musikken.

7: Kroppens indre ur

Stå op på samme tid hver dag, eventuelt også på fridage. Dette styrker kroppens indre ur.

Godnat og sov godt

Overholder du ovenstående råd, er du godt på vej til at få en god nats søvn.

Læs også