Sådan vælger du den rette hovedpude

Miljøet i soveværelset går igen i hovedpuden

Luftkvaliteten og miljøet i dit soveværelse afspejles i luftkvaliteten i din hovedpude. Sørg derfor for at lufte grundigt og regelmæssigt ud i soveværelset, så luftfugtugheden reduceres i rummet og i din pude (og dyne). Et fugtugt miljø skaber grobund for husstøvmider, der dels ikke er så rare at tænke på lever i hovedpuden og dels kan skabe grundlag for allergier.

Puden må ikke blive for gammel

Vi anbefaler at du skifter din hovedpude efter ca 2 år. Prøv at tæl sammen hvor mange timer, du bruger den HVER NAT, i forhold til det tøj du plejer at bruge! Faktisk summer det op til ca. 5840 timer på 2 år. De færreste har nok tøj de bruger lige så meget på 2 år. Så måske er det tid til at skifte pude?

Giv puden nyt liv

Hvis du synes din pude er lidt flad og kedelig, så kan det være fordi der er fugt tilbage i de fine dun og småfjer. Giv den en tørre tur i tumbleren, så forsvinder fugten og din pude får nyt liv. HUSK altid at vaske med særligt dunvaskemiddel, som er med til at pleje de fine dun og fjer indeni.

I en hovedpude er der typisk flere fjer i forhold til dun end vi kender de fra dyner. Det skyldes at fjer er bedre til at holde formen under det tryk puden udsættes for hver nat. Dun giver en super god isolering, men er bløde og bliver flade når man ligger på dem. Fjer i en pude giver dig derfor en bedre naturlig støtte, så fravælg ikke en hovedpude fordi den ikke har samme dun/fjer blanding som den dyne du er så glad for.

Vælg pude højde alt efter hvordan din soveposition er

Hvis du sover meget PÅ SIDEN: Vælg en pude som støtter din nakke. Højden bør svare til din din skulderbredde. Så du undgår at få unaturlig sidebøjning af nakken. Således får du størst mulig aflastning af din nakkemuskulatur.

Hvis du sover meget PÅ RYGGEN: Vælg en pude som støtter mest under din nakke. Den bør kun være høj nok til, at støtte den naturlige kurve vi har i nakken. Du kan med fordel vælge en pude med ergonomisk formet skumkerne. Dette er en god anatomisk sovestilling, fordi hovedet, nakken og ikke mindst rygsøjle får lov til at blive i en neutral position, og du undgår dermed smerter i nakken, ryggen og hovedet.

Hvis du sover meget PÅ MAVEN: Vælg en meget flad pude. Denne sovestilling tvinger nakke og hovedet ud i ikke naturlige positioner, og kan give smerter, fordi den fastlåser hovedet /nakken i samme yderposition i mange timer af gangen. Positionen påvirker også din rygsøjle, som kan give dig rygsmerter.

Se hele vores udvalg af dunhovedpuder her >>
Læs mere om hvad der sker med din hovedpude hvis du ikke vedligeholder den >>
Læs mere om vask og vedligeholdelse af dundyner og puder her >>