<

Søvnproblemer og stress - 6 gode råd der hjælper dig ud

Søvn og stress går hånd i hånd. Ingen ved med sikkerhed, om det er stress, der gør, at vi sover dårligt, eller om det er et uhensigtsmæssigt søvnmønster, der afføder stress, men det er et faktum, at stress er et udslag af en livsstil, der ikke er god for os. Og derfor er det vigtigt at sætte ind.

Stresset kan ikke sove

Sænk tempoet

Hvis du altid kører i et højt gear og har fart på for at nå den næste deadline, er det vigtigt først at sænke tempoet, så du kommer i bedre kontakt med dig selv. Det handler ikke nødvendigvis om, at du skal dyrke yoga og meditere på daglig basis, men om at det er på tide at lytte til, hvad din krop formentlig har forsøgt at fortælle dig i et stykke tid.

Det er imidlertid ofte lettere sagt end gjort at sænke tempoet. Hvis stressen har bidt sig så godt fast, at du er blevet anspændt, og det mere er reglen end undtagelsen, at du har svært ved at falde i søvn om aftenen, kan du være kommet ind i en negativ spiral. Og den kan være svær at bryde ud af.

Læs også: Har du for travlt til at sove? >>

Tag magten over stressen

Stress er ikke sådan at spøge med, og lider du af stress i svær grad, bør du opsøge din læge. Er din stress mildere, er der imidlertid visse ting, du selv kan forsøge dig med for at mindske symptomerne – eller for at tage dem i opløbet, når du mærker anspændtheden, koncentrationsbesværet og en stigende fejlrate på jobbet komme snigende:

  1. Find ud af, hvad det er, der stresser dig. Er det arbejdet, privatlivet, fysikken eller noget helt fjerde? Ved at finde stressens kerne, er du allerede kommet et stort skridt videre mod en god nats søvn
  2. Sig det højt! Fortæl venner og familie, hvordan du har det, så du har nogle at læne dig op af, når du har det dårligt
  3. Tænk positive tanker. Det vi tænker, er vi selv. I en vis grad, i hvert fald. Og hvis du lærer at vende negative tanker til noget positivt, er det nemmere at komme ud af stressens kløer. For stress stortrives i negativitet. Bøger og lydbånd kan hjælpe dig til at vende tankestrømmen
  4. Motionér. Motion er sundt for både krop og sjæl, og hvis du bliver fysisk træt, har stressen ikke så meget energi at tage af. Veltrænede muskler bliver desuden ikke nær så anspændte under stress. Undgå dog at træne umiddelbart inden sengetid
  5. Spis sundt.  Ved at spise ’rigtig’ mad – altså mad med næring i fremfor alt for sød og fed mad – får du mere energi. Undlad også at drikke for meget kaffe
  6. Sørg for at få sovet. Hvilket kan føles nærmest umuligt, hvis du har svært ved at falde i søvn. Men ved at gå i seng på samme tid hver dag (ja, også i weekenden) og forsøge at få 7-9 timers søvn, samtidig med at du følger ovenstående råd, burde du være godt på vej

Hvis du stadig ikke kan sove

kan ikke sove

Hvis ovenstående ikke har nogen synderlig effekt, selv om du har forsøgt – sådan for alvor; også det der med at spise sundt og gå i seng i ordentlig tid – kan du også ty til andre metoder. Et varmt bad lige før sengetid virker afslappende og hjælper musklerne til at slappe af. En kop kamillete er også god at gå i seng på, og ellers kan du på forsøgsbasis slukke for alt, der kunne risikere at distrahere dig. Fx din smartphone, dit tv og din computer. Prøv eventuelt at læse en god, gammeldags bog og se, om fraværet af det blålige lys fra diverse skærme ikke har en søvndyssende effekt på dig.

Husk imidlertid, at det er dit helbred, vi taler om. Så hvis intet af ovenstående giver nogen lindring, og du oplever stressrelaterede søvnproblemer – eller søvnproblemer i det hele taget – ofte og/eller gennem længere tid, er det på tide at tage en snak med lægen.

Sov godt – og pas nu på dig selv!

Læs også

Kilder: http://www.webmd.com/sleep-disorders/guide/tips-reduce-stress,  http://www.huffingtonpost.com/christopher-m-barnes/sleep-and-stress_b_3415480.html