6 grunde til du skal sove nøgen

Væk med pyjamas og gamle t-shirts; en række studier og undersøgelser viser at det kan være sundere at sove nøgen end med tøj på. Herunder får du seks af de bedste grunde til at du skal sove nøgen.

Sove  nøgen

1: Du kommer måske til at holde mere af din partner

En britisk undersøgelse fra 2014 viste at 57% af dem der sover nøgne var glade for deres partner. Det er 9% flere end dem der sov med pyjamas, 14% mere end dem der sov med natkjole og 19% mere end dem der sov i onesie.

2: Det kan hjælpe til forebyggelse af diabetes

Påstanden er måske lidt søgt, men således hænger det sammen; det brune fedt i organismen glimrer ved, at det i modsætning til almindeligt hvid fedt kan svedes væk. Som voksen har du en lavere andel brun fedt end da du var barn, men et studie udført på en lille gruppe mænd har vist, at dem der havde det lidt køligt om natten fik en højere andel brun fedt og en bedre insulin sensitivitet - hvilken kan reducere risikoen for diabetes.

3: Det er sundere for kønsorganerne

Her er det især de kvindelige af slagsen der nyder godt af friheden. Et for varmt klima "dernede" kan nemlig medføre for kraftig vækst af bakterier - så lidt luftcirkulation omkring de nedre regioner vil være en fordel.

4: Det var sådan vores forfædre sov

Hvis du allered er hooked på Palæo kost - så er det næste naturlige skidt selvfølgelig at sove som vores forfædre gjorde. Nemlig uden en trevl på kroppen.

5: Det kan være bedre for immunsystemet

Hud-mod-hud berøring reducerer produktionen af stress-hormonet cortisol - og cortisol reducerer effektiviteten af din immunsystem. Din krop bliver altså bedre til at bekæmpe bakterier og vira når den for lidt direkte hud-kontakt med din partner.

6: Høj kropstemperaturen har negativ effekt på din søvn

Din kropstemperatur har afgørende betydning for kvaliteten af din søvn - og især forhøjet kropstemperatur har en meget negativ effekt på søvnkvaliteten.

Kilder: newser.com, videnskab.dk

Læs også:
Den ideelle temperatur i soveværelset
Hvordan lys i soveværelset påvirker din søvn
Fuldmåne og søvn