I seng med mobilen

Du bør holde igen med brugen af tablets og mobiltelefoner lige før sengetid. Din søvn bliver nemlig forstyrret af lyset fra skærmene, som signalerer morgen og spolerer døgnrytmen.

Mand I Seng Med Mobiletelefon

Hvad nytter alle de gode råd om, at man kun skal bruge soveværelset til søvn og sex, når nu også mobiltelefoner og tablets er blevet gode sengekammerater?

Vi vil undlade at holde en dundertale om nytten af afholdenhed lige før sengetid og sovetid, men i stedet fortæller vi, hvorfor det er et faktum, at afholdenhed – hvad angår mobilbrug, altså – gavner søvnen. Og lidt om et måske nyttigt quickfix.

Det værste lys

Kunstigt lys er, siger forskere, noget af det værste lige før en god nats søvn. Derfor spolerer man let sin søvn, når man tager mobiltelefonen, tabletten eller den bærbare pc med i seng eller bruger dem meget lige før sengetid. Det fører let til et voksende søvnunderskud - og det er ikke godt for helbredet.

Elektrisk lys påvirker vores døgnrytme stærkere end medicin, lyder det fra den kendte døgnrytmeforsker, Charles Czeisler, fra Harvard Medical School i Boston, USA. Specielt LED-lys er en kilde til dårligere søvn.

Badet i vågn-op-lys

Det naturlige lys ændrer sig hen over dagen. Det rødlige aftenlys signalerer, at nu er det tid til at sove. Det blålige lys om morgenen siger »vågn op«.

De nye lyskilder lyser ikke, som glødetrådspærer, særlig jævnt i farvespektret , men udsender især blålige farver, som øjets celler er særligt modtagelige for.

Det betyder, at flere og flere, som sidder foran computeren, LED-fjernsynet eller mobilen om aftenen, bader sig i vågn-op-lys. Og det igen medfører, at mange derfor lægger sig senere til at sove, end de ellers ville. De føler sig nemlig - på grund af vågn-op-lyset - ikke så trætte, som de burde.

Ifølge søvnforskeren Poul Jennum ved Dansk Center for Søvnmedicin på Glostrup Hospital lider 10-20 procent voksne af kronisk søvnløshed. 40 procent har problemer med at sove. Tallene ser ud til at stige, fordi flere ser tv, tjekker mails, er på Facebook, med mere – og bruger sparepærer.

Charles Czeisler mener, man bør designe mere døgnrytme-venlige lyskilder, for søvn er afgørende for vores fysiske og mentale helbred.

LYS-SKIFTE - HER OG NU

Men hvad med her og nu? Gøres der noget? Kan du selv gøre noget - uden at skulle lade være med at klæbe blikket til mobilen eller tabletten, lige før gluggerne glider i?

Ja, du kan - til en vis grad. For nylig kom Apple med funktionen Night Shift i iOS 9.3 til iPhone og iPad. Lignende funktioner findes i apps til Android.

Night Shift sørger for, at skærmen skifter farve om aftenen fra de kolde blå mod de varmere rødlige. Funktionen kan indstilles til automatisk at få lyset til at skifte på bestemte klokkeslæt.

Jamen, er det ikke irriterende med det farveskifte? Tjo, første aften måske. Men tro os, man vænner sig hurtigt til det. Så prøv det. Det er nok mere realistisk end at tage en total detox fra mobilen før sovetid.

Kilder:  videnskab.dk, mobil.nu

Læs også

Du sover, som du spiser >>
Hvordan falder man i søvn >>
Hvordan lys i soveværelset påvirker din søvn >>