<

Fuldmåne og søvn - myter eller fakta?

Den mystiske måne

Vi ser den hver nat. Eller i hvert fald næsten hver nat. Den kan være ny, halv eller fuld. Tiltagende og aftagende. Amerikanerne gik på den for første gang i 1969, og nogle mener, at den er lavet af ost. Det er naturligvis månen, vi taler om: Den mystiske måne, der gennem tiden er blevet både berømt og berygtet – og beskyldt for alt lige fra psykiske lidelser til søvnløshed.

Noget af det, vi ved med sikkerhed, er, at månen ikke er lavet af ost. Så langt, så godt. Men videnskaben har efterhånden også fundet ud af, at månen har effekt på andet og mere end tidevandet – herunder også mennesker og vores søvnmønster. Blandt andet. Så næste gang, du ikke kan sove, kan du prøve at holde øje med månen: Hvis den er fuld, kan det være den, der er skyld i, at du vender og drejer dig.

Læs også: Hvad sker der med kroppen når du sover for lidt >>

Mindre nattesøvn ved fuldmåne

Der er lavet flere forskellige forsøg omhandlende søvn og fuldmåne, der konkluderer det samme: Man sover i gennemsnit 20-25 minutter mindre ved fuldmåne end ved halv- eller nymåne. Desuden havde forsøgspersonerne alle sværere ved at falde i søvn ved fuldmåne, og flere meddelte, at de havde sovet mere uroligt og derfor ikke var nær så udhvilede som sædvanligt.

Hvad det skyldes, er stadig ikke helt klart. Det kan evt. skyldes, at månens faser påvirker længden af en søvncyklus. Fordi vi har et biologisk ’måne-ur’, der er med til at regulere vores dagsrytme. Eller fordi der, ganske enkelt, er mere lys, når månen er fuld.

Læs også: Hvordan lys i soveværelset påvirker din søvn >>

Månesyge

Nogle forskere mener, at fænomenet kan være psykologisk – at vi lægger mærke til fuldmånen i forbindelse med underlige hændelser og kobler de to ting sammen, fordi vi leder efter en forklaring. Andre mener, at månen genererer elektromagnetiske forstyrrelser i vores kroppe og celler. Der er altså ingen bred enighed om, nøjagtigt hvilken effekt månen har, men trods alt en konsensus om, at der er en effekt.

Månen påvirker desuden ikke kun søvnen. Langt tilbage i historien optræder begrebet ’månesyge’ som en form for forklaring på ellers uforklarlig opførsel og hændelser ved fuldmåne. Det engelske ord lunatic (galning, red.) samt det danske lune (”Han var i et ondt lune”, red.) stammer i øvrigt fra det latinske ord for måne, luna, og understreger, at debatten om månens indflydelse ikke er en helt ny en af slagsen.

Læs også: 8 grunde til at søvn slanker >>

Tro eller videnskab

Maane _roed

Videnskaben vil ikke konkludere noget endeligt, hvad angår fuldmånen og søvn – eller mangel på samme. Dertil mangler der beviser. Men uanset hvad, er det aldrig sjovt ikke at kunne sove. Mistænker du månen for at være årsagen til din manglende søvn, er den nedslående nyhed, at der desværre ikke er så meget at gøre ved det. Forsøg evt. at lukke lyset ude ved at bruge mørklægningsgardiner og/eller en sovemaske – hvis søvnløsheden skyldes den øgede mængde lys, burde den model fungere. Prøv også at lade være med at fokusere alt for meget på månens cyklus – for stort et fokus og for mange tanker kan også gøre det svært at falde i søvn.

Og hvis intet virker, kan du altid trøste dig med, at det trods alt kun er fuldmåne ca. en gang om måneden …

Se vores temasider om sund søvn >>

(Kilder: http://www.information.dk/135896, http://www.cbsnews.com/news/full-moon-looms-large-over-your-sleep/, http://science.time.com/2013/07/25/how-the-moon-messes-with-your-sleep/)