Et gys før sengetid

tv fjernesyn i sengen

Selv om du måske har det med at falde i søvn ved fjernsynet, er det ikke ideelt at se tv lige før sengetid. Lidt rigeligt med spænding på skærmen fremmer heller ikke nattesøvnen.

ENDELIG...

Dagens strabadser er klaret. En række huslige pligter er klaret. Nu står den på afslapning foran skærmen. Med nyheder, dokumentar - og måske en spændingsfilm som punktum inden sengetid.

Det lyder hyggeligt. Det lyder rart. Men er det godt for nattesøvnen med tv-kiggeri og et gys, lige før der skal soves?

Læs også: Tips til indretning af soveværelset, der får dig til at sove bedre >>

NOGET AF DET VÆRSTE

En række forskere siger, at kunstigt lys fra for eksempel tv-apparater er noget af det værste for en god nats søvn. Det forstyrrer søvnen: Lys påvirker vores døgnrytme stærkere end nogen medicin, skriver en af verdens førende døgnrytmeforskere, dr. Charles Czeisler fra Harvard Medical School i Boston, USA, i det videnskabelige tidsskrift Nature.

Det er specielt lysdioder - LED-lys - der ikke er godt for søvnen. Lyset, også kendt som blåt lys, forstyrrer biologien i vores døgnrytme, der styres af særlige celler i øjets nethinde. De registrerer lys og sender signaler videre til hjernen, signaler, der både hæmmer søvn-fremmende nerveceller og aktiverer nerveceller, der hjælper os med at holde os vågne.

UD MED DET

Det blå lys fra LED-fjernsyn, smartphones og megen anden elektronik, der findes i de fleste hjem, spolerer altså døgnrytmen. Lyset er med til at stimulere os og holde os vågne, og det får mange af os til at gå senere og senere i seng, så vi om morgenen ikke føler os udsovet og måske har brug for stimulanser for at vågne rigtigt op.
Et tv hører ikke hjemme i et soveværelse. Basta. Dels på grund af det med lyset fra skærmen. Dels på grund af det, der vises på skærmen. En gyser kan sætte gang i stresshormoner. En politisk debat kan gøre dig ophidset.

Læs også: I seng med mobilen >>

Jamen, indvender du kanske: Jeg falder da så tit i søvn foran fjernsynet.

Meget muligt, men selv om søvnen overmander dig foran et tændt fjernsyn, så registrerer hjernen alle lydene, og hjernens aktivitet forhøjes. Det er ikke god søvn.

DEN GODE RYTME

Et af de bedste råd til at afhjælpe søvnproblemer er en fast døgnrytme. Tænk også på det, hvis børnene sover skidt eller for lidt. Børn bliver for eksempel sjældent søvnige af at se tv, men vågner ofte mere op og har sværere ved at falde i søvn.

Brug af tv, mobiltelefoner og computere lige før sengetid gør det ofte sværere at falde i søvn. Fordi de udsætter os for kunstigt lys. Et godt råd lyder at slukke for elektronikken en times tid før sengetid.

Mand I Seng Med Mobiletelefon

SØVNBRILLER

Er der da ikke noget, der kan filtrere det blå lys? Jo. Orange briller. Søvnbriller. Bruger man dem, blokeres det blå lys fra dioder.

Schweiziske forskere har udført et kort forsøg med unge gennem nogle uger. De deltagere, der brugte søvnbriller om aftenen, blev betydeligt mere søvnige end dem, der ikke gjorde. Der er nu planer om et forsøg i større målestok for at undersøge, om der er måder til effektivt at forbedre døgnrytmen.

At det er vigtigt, er der ikke tvivl om. For lidt og for dårlig søvn påvirker helbredet og dermed vores livskvalitet.

Få overblik over alle vores artikler om sund søvn - klik her >>

Kilder: videnskab.dk, www.sovbedre.nu