6 tips til indretning af soveværelset, der får dig til at sove bedre

Vi har efterhånden fået etableret, at søvn er sundt. At det er vigtigt at leve sundt, røre sig og gå i seng i fornuftig tid, hvis du vil opleve den sunde søvn. Men er der andre tiltag, man kan gøre?

indretning af soveværelset er afgørende for kvaliteten af din nattesøvn
Indretning af dit soveværelse har stor betydning for kvaliteten af din søvn. Læs 6 tips til søvnvenlig indretning af dit soveværelse herunder. Billede: Svane/Ekornes

Ja, det er der faktisk. For forskning har vist, at rummet du sover i, også har indflydelse på, hvor udhvilet du føler dig. Hvis du nogensinde har sovet i et soveværelse fyldt med kasser og rod i forbindelse med en flytning eller en ombygning, kan du måske huske, at du sov mere uroligt, end du plejer. Bor du på begrænset plads, kan det være fristende at gøre soveværelset til et ’multifunktionsrum’, hvor du fx har både arbejdsbord og motionscykel, men det allerbedste er faktisk, hvis du bare bruger soveværelset til det, navnet antyder – som et værelse til at sove i. Og intet andet. Studier viser, at et soveværelse, der er indrettet som decideret soveværelse, og hvor der er tænkt over indretning og design, gør dig både friskere og mere udhvilet.

Det behøver i øvrigt ikke at koste en bondegård at gøre soveværelset ’sove-venligt’. Tværtimod kan det gøres for nærmest ingen penge. Se bare her:

1: Dæmp lyset

Ca. en time før sengetid bør du dæmpe lyset. Det hjælper med at regulere kroppen og fortælle hjernen, at det snart er tid til at sove. Du kan evt. bruge mørklægningsgardiner i soveværelset for at holde lyset ude, mens du sover, hvilket kan være særlig relevant om sommeren. Det gælder i øvrigt også baggrundsbelyst elektronik som tablets, smartphones og tv – lyset påvirker os og narrer hjernen til at tro, at det ikke er så sent, som det i virkeligheden er. Læs mere om hvordan lys påvirker din søvn her.

2: Gør soveværelset behageligt at være i

Soveværelset bør gøre dig afslappet og rolig, så mal rummet i en farve, du elsker, og pynt med smukke ting. Det hjælper også at holde soveværelset rent og ryddeligt, og at du reder sengen hver morgen. Har du åbne hylder, der roder, kan du med fordel investere i nogle smukke kasser og æsker, hvor rodet kan gemmes af vejen.

3: Hold en stabil temperatur

Mange mener, at et køligt rum giver den bedste nattesøvn. Prøv dig frem for at finde den temperatur, der føles mest behagelig for dig. Måske trives du bedst med lunere temperaturer, og det er der intet forgjort i. Så skal du bare huske at lukke vinduet og skrue op for varmen. Læs mere om den ideelle temperatur i soveværelset her.

4: Vælg de rigtige madrasser, puder, lagner og sengelinned

Skal madrasser og puder være bløde eller hårde? Det er op til dig, men vælg ud fra dine personlige præferencer, din mest almindelige sovestilling og hvad, der føles behageligt. Og gør dig selv en tjeneste – vælg noget, der matcher. Ja, din søns sengetøj med Superman er lige ved hånden, men det er ikke så æstetisk, og æstetik betyder endog rigtig meget, når det gælder indretningen af det optimale soverum.

5: Pas på støjniveauet

Du kan med fordel dæmpe lydene i og omkring dit hus (hvis der altså er nogen) med fx en ventilator. Den skaber en konstant og beroligende baggrundslyd om natten. Husk at slukke tv’et, når du sover, da forskellige lydstyrker og lyde generelt kan forstyrre din søvn.

6: Omgiv dig med dufte, du holder af

Lavendel kan fx sænke din hjertefrekvens og dit blodtryk. Beroligende dufte som denne kan gavne humøret og hjælpe dig med at slappe af, når du er i sengen. Sørg i det hele taget for at omgive dig med duftindtryk, du bliver glad og afslappet af.

Af en eller anden grund er soveværelset et af de rum i hjemmet, der altid bliver nedprioriteret, når der skal renoveres og flyttes om. Men et soveværelse, der er indrettet med kærlig hånd, så det er behageligt at opholde sig i, bidrager positivt til nattesøvnen og din evne til at slappe af. Så begynd med soveværelset, næste gang hjemmet skal have en make-over.

Kilde: Sleepfoundation.org, realtytimes.com

Læs også:
Fuldmåne og søvnproblemer - myte eller fakta?
For lidt søvn - hvad sker der med kroppen?