Sov sødt

Evening Snack

Sukker påvirker din søvn. Kvaliteten af din søvn bringes i fare, hvis du slutter dagen af med søde sager. Og det sukker, du indtager i løbet af dagen, er med til at trække dig ud af den dybe søvn. 

 

Uhm. Et par lækre småkager. En skudefuld is - lige den, jeg er så glad for. Dejligt med lidt sødt at gå i seng på.

Men er det nu også det? Er det nu også så dejligt, når der skal soves?

Du pumper en masse sukker ind i kroppen, når du går på rov i kagedåsen eller smovser i andre søde sager. Det kan godt være med til at påvirke din søvn negativt.

UDE AF BALANCE

Faktisk er det sådan, at jo mere sukker, du indtager i løbet af dagen, jo oftere vågner du op midt om natten. Selv om du ikke kommer så meget op til overfladen, at du er lysvågen, er sukkeret i din krop med til at trække dig ud af den dybe søvn, så du føler dig udmattet næste dag.

Lad være med at give dig selv for mange sukker-boost, og sørg for at holde dit blodsukker stabilt. På den måde sikrer du, at dit energiniveau også er stabilt hen over dagen. Og det igen hjælper dig med en god søvn.

Raffineret sukker er en af de ting, der bidrager mest til at bringe dit blodsukker ud af balance. Det findes i sodavand. Det findes i desserter. Det findes også i mange slags juice, i morgenmadsprodukter, i dåsefrugt og endda i spaghettisauce.

FREDAGSSLIK

Meget tyder på, at fredagsslik bidrager til, at danske børns sundhedsprofil påvirkes.

En undersøgelse af 800 børn fra tredje og fjerde klasse over ni måneder viser, at børnenes sundhed er dårligere efter weekenden end før.

2.200 blodprøver taget hen over ugens fem hverdage er analyseret for fedt, triglycerid og insulin. Niveauerne var højest om mandagen og faldt gradvist hen mod weekenden. De høje værdier er en såkaldt risikoværdi for udvikling af diabetes og hjertekarsygdomme år ude i fremtiden.

DET ER NOGET ROD

Hurtige kulhydrater får dit blodsukker til at stige og falde. Faldet kan give dig en urolig søvn eller vække dig midt om natten, fordi du føler, du både skal ud og tisse og spise. Og det er noget værre rod.

Afbrudt nattesøvn betyder, at produktionen af de hormoner, der styrer vores naturlige appetitregulering, går i stå. Sker det, øges din risiko for overvægt og fedme.

Når man kommer op i årene, har mange i forvejen svært ved at sove godt og længe. Det er vigtigt ikke at gøre det sværere end nødvendigt.

Lad være med at spise søde sager et par timer inden sengetid. Lad også være med at gå skrupsulten i seng - snup for eksempel en rugbrødsmad eller en portion havregryn med mælk - men sørg for ikke at overspise lige før sengetid.

Sukkerfælden

Det med sukker er noget af en fælde i dagligdagen. For det er jo sådan, at får vi for lidt søvn eller sover skidt, bliver vi trætte dagen efter. For at få et hurtigt energikick ryger vi ofte i kulhydratfælden.

Derfor er det klogt at huske på, at sukker før sengetid er med til at stjæle nattesøvnen. Og med sukker menes kulhydrater. Det findes også i hvidt brød og ikke kun i de ting, der gør den søde tand glad.

 

Kilder: nexs.ku.dk, fagbladet3f.dk,sleep.org, alt.dk